Ежегодная Международная конференция "Сотрудничество для решения проблемы отходов"

Главная страница
Сведения об авторах

ВИЗНАЧЕННЯ РИЗИКУ ЩОДО ПОВОДЖЕННЯ З НЕБЕЗПЕЧНИМИ ВІДХОДАМИ

ГЛАДУН Л. М.

Державне управління екоресурсів в Запорізькій області

На кожному етапі "життєвого" циклу відходів має місце ризик виникнення негативної події. Адекватне управління екологічним ризиком, тобто управління прийняттям рішень і здійсненням заходів, спрямованих на забезпечення мінімально можливого ризику, є пріоритетною задачею контролюючих природоохоронних органів. Пропонується система контролю управління ризиками поводження з небезпечними відходами.

З метою визначення прийнятного екологічного ризику щодо поводження з відходами вивчається стан поводження з небезпечними відходами в Запорізькій області. Нинішня екологічна ситуація як в Україні в цілому, так і в Запорізькій області зокрема, характеризується як кризова, що формувалася протягом тривалого періоду через нехтування об'єктивними законами розвитку і відтворення природноресурсного потенціалу.

Головними причинами, що призвели до загрожуючого стану довкілля, є застаріла технологія виробництва та обладнання, висока його енергота матеріаломісткість, низький рівень екологічної свідомості суспільства. Все це взагалі призвело до значної деградації довкілля України, зокрема, нагромадження у великій кількості відходів.

Запорізька область відноситься до регіонів, де найбільша по країні концентрація підприємств важкої промисловості. У загальній кількості виробленої продукції в області 45% займає продукція металургії та оброблення металу, 20% - виробництво та розподілення електроенергії, газу, тепла, води.

Серед відходів підприємств, розташованих на території області, головне місце займають металургійні, енергетичні шлаки і шлами, відходи гальванічного і хімічного виробництва. Більшість відходів містять шкідливі для природного середовища речовини і створюють екологічно небезпечні об'єкти.

За своїми гідрогеологічними умовами Запорізька область не має можливості розташування прийнятного спеціального полігону розміщення токсичних відходів. Тому регулювання поводження з небезпечними відходами запропоновано проводити за такими техніко-еколого-економічними принципами:

_ впровадження комплексних методів переробки відходів з вилученням складових та одержанням корисних продуктів. Забезпечення їх використання з метою поліпшення сировинного балансу регіону;

_ системне управління поводження з відходами, яке включає створення та введення кадастру відходів, залучення громадськості в вирішенні проблем, ведення просвітницької роботи;

_ дотримання пріоритетів у сфері поводження з відходами, які затверджуються регіональними програмами;

_ врахування інтересів інших регіонів країни і таким чином врахування загальнодержавних інтересів;

_ вдосконалення механізму фінансового забезпечення виконання заходів додержання норм екологічної безпеки у сфері поводження з відходами.

До основних пріоритетів охорони довкілля та раціонального використання природних ресурсів нашої держави належить формування збалансованої системи природокористування та адекватна структурна перебудова виробничого потенціалу економіки. В рамках прийнятих пріоритетів, для забезпечення попередження погіршення екологічного стану та виникнення небезпеки для здоров'я людей визначаються фактори техногенно-екологічного ризику поводження з небезпечними відходами. Ці фактори можуть різнитися за такими ознаками:

_ способом утворення та методом поводження з відходами;

_ видами відходів та класом небезпеки;

_ рівнем негативного впливу на кінцевий пункт.

Державна політика в галузі охорони довкілля, використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки, в тому числі в сфері поводження з відходами реалізується через окремі Програми. На основі виконання Закону України "Про Загальнодержавну програму поводження з токсичними відходами" від 14.09.2000р. № 1947-III вище викладені принципи враховуються при розробці Обласної програми поводження з токсичними відходами, яку планується представити на затвердження до обласної Ради.

Главная страница
Сведения об авторах


© Независимое агентство экологической информации

Последние изменения внесены 22.04.07