Ежегодная Международная конференция "Сотрудничество для решения проблемы отходов"

Главная страница
Сведения об авторах

ДЕЯКІ АСПЕКТИ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ЗБИРАННЯ, ПЕРЕВЕЗЕННЯ, ПЕРЕРОБЛЯННЯ ТА УТИЛІЗУВАННЯ ТВЕРДИХ ПОБУТОВИХ ВІДХОДІВ

Юрескул В. О., Одеська національна юридична академія, Одеса, Україна

Стаття 33 Закону України «Про відходи» забороняє змішувати відходи, для утилізування яких в Україні існує відповідна технологія. У постанові Верховної Ради України від 6 жовтня 2005 р. Кабінету Міністрів України було рекомендовано розробити та до 1 січня 2006 р. внести на розгляд Верховної Ради України зміни до Закону «Про відходи», у яких передбачити впровадження системи роздільного збирання ТПВ. Однак це досі не виконано.

Наказ Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 11 грудня 2006 р. № 407 затвердив Правила з організації збирання, перевезення, перероблення та утилізації твердих побутових відходів, в яких немає жодних посилань на Правила надання послуг із збирання та вивезення твердих і рідких побутових відходів, затверджені в Наказі Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 21 березня 2000 р. № 54. Більш того, положення цих нормативно-правових актів суттєво відрізняються. Зокрема, існують відмінності у визначенні системи збирання та вивезення ТПВ, установленні вимог до роздільного збирання ТПВ, збирання негабаритних, небезпечних та інших видів відходів, а також до контейнерів для збирання ТПВ, порядку вивезення зібраних відходів. Необхідно узгодити ці нормативно-правові акти.

У Правилах з організації збирання, перевезення, перероблення та утилізації твердих побутових відходів (далі Правила) розглянуто технічні вимоги до контейнерів для збирання ТПВ, зокрема підземних, питання роздільного збирання ТПВ, особливості збирання негабаритних відходів, відходів дачних об’єднань, лікувально-профілактичних установ, інших небезпечних відходів, організування планово-регулярного перевезення ТПВ та їх окремих компонентів. Названі типи сміттєзбиральної техніки, наведена методика розраховування кількості контейнерів та сміттєвозів для збирання ТПВ та їх окремих компонентів. Розглянуто наявні технології перероблення та утилізування ТПВ та технічні вимоги до них. Передбачено, що деякі пункти Правил вводять поступово, це дозволяє населеним пунктам набути певний досвід та підготуватися технічно, технологічно та фінансово до впровадження деяких організаційних заходів поводження з ТПВ. Привертає до себе увагу недбалість, допущена у прикінцевих положеннях Правил. Так, передбачено, що п. 2.16.2 набере чинності з 1 січня 2008 р., п. 2.5.1.4, 2.16.8 — з 1 січня 2010 р., але таких пунктів у Правилах не існує.

Необхідно звернути увагу на низку пунктів Правил, що потребують доопрацювання. Так, у п. 1.7 зазначено, що споживачі послуг із вивезення ТПВ зобов’язані укладати договори з виконавцями — переможцями конкурсів на набуття права надавати ці послуги на певній території, межі якої визначають органи місцевого самоврядування. Однак посилання на порядок проведення конкурсів та визначення території немає. З 1 січня 2010 р. має набрати чинності п. 2.5.1.2, який передбачає, що конструкції та розміри контейнерів для збирання ТПВ та їх компонентів мають відповідати європейським стандартам, зокрема мати певний колір. Тобто з набранням чинності цього пункту всі контейнери в країні треба замінити або перефарбувати. Доцільніше було б надати рекомендації щодо фарбування контейнерів, обмеживши вимоги обов’язковим нанесенням написів, для збирання яких саме відходів призначені контейнери.

Згідно з п. 4.3.1 сортування ТПВ — це механічне розділяння відходів за їх фізико-хімічними властивостями, технічними складниками, товарними показниками тощо з метою підготувати ТПВ для переробляння, утилізування чи захороняння. ТПВ сортують на сортувальних комплексах — об’єктах для відокремлення змішаних перероблюваних матеріалів ручним (із додержанням чинних санітарних норм і правил) або механічним способом. За такого підходу до сортування обмежено можливість компостування ТПВ, наприклад, селянами чи дачниками з подальшим використанням компосту в господарстві, оскільки, відповідно до п. 4.4.4 Правил, компостування потребує обов’язкового попереднього сортування ТПВ з вилученням металів, скла, полімерних матеріалів, каміння тощо. Доцільнішим є визначення сортування як відбирання, розподіляння, розкладання відходів за видами з метою їх подальшого утилізування. Такі дії можливі й на етапі роздільного збирання ТПВ.

Відповідно до п. 4.6 заборонено приймати на переробляння ТПВ, що містять відходи, небезпечні щодо санітарії (ветеринарні відходи 1-го класу небезпеки, відходи лікувально-профілактичних установ, ветеринарні конфіскати, відходи перукарень), однак не визначено, що саме потрібно робити з такими ТПВ. Відповідно до п. 2.17.2 заборонено викидати відходи лікувально-профілактичних установ у контейнери ТПВ. Доцільно розширити цю вимогу і на лікарські засоби, утворювані у населення, і збирати їх окремо як небезпечні відходи. Згідно з п. 2.17.3 відпрацьовані паливно-мастильні матеріали, автомобільні шини, акумулятори, відпрацьоване електричне та електронне обладнання, інші небезпечні відходи слід збирати у спеціально відведених і обладнаних місцях для обов’язкового подальшого утилізування відповідно до чинного законодавства. Слід передбачити порядок збирання названих у Правилах відходів. Доцільно також передбачити положення щодо збирання металів, текстилю, деревини.

Відповідно до п. 2.15.8 обов’язково слід роздільно збирати компоненти ТПВ на пляжах, ринках, площах, вокзалах, у парках, скверах, садах. Цей перелік доцільно розширити навчальними закладами, де утворюється велика кількість макулатури, супермаркетами, де утворюються відходи пакування тощо. Правила мають передбачати використання урн з кількома відділеннями для різних фракцій, як це практикується у Страсбурзі, Стокгольмі, Франкфурті-на-Майні та в інших містах. Вимоги Правил до організування роздільного збирання ТПВ дещо обмежують можливості його ефективного впровадження шляхом установлення вичерпного переліку схем. Доцільно було б закріпити можливість використовувати й інші схеми — головне, щоб вони відповідали вимогам екологічної безпеки. З погляду розмежування відходів і вторинних ресурсів Правила можна було б назвати Правилами з організації збирання, перевезення, переробляння та утилізування твердих побутових відходів і вторинних ресурсів побутового походження, відповідно відкоригувавши зміст документа. Таким чином Правила потребують суттєвого доопрацювання.

SOME ASPECTS OF EXISTING LEGAL FRAMEWORK REGULATING THE ORGANIZATION OF MUNICIPAL SOLID WASTE COLLECTION, TRANSPORTATION, RECYCLING AND DISPOSAL

Yureskul V. A., Odesa National Academy of Law, Odesa, Ukraine

The paper reviews and analyzes the provisions of the Rules Regulating the Organisation of Household Solid Waste Collection, Transportation, Recycling and Disposal, approved by the Ministry of Construction, Architecture, Housing and Municipal Infrastructure of Ukraine in December 11, 2006, and recommends a number of amendments/revisions.

Главная страница

Сведения об авторах

Юрескул Вікторія Олександрівна, аспірант, кафедра аграрного, земельного та екологічного права, Одеська національна юридична академія, вул. Піонерська, 2, Одеса, 65000, Україна. Моб. (095) 167-86-07, факс (048) 715-50-55. E-mail

Rambler's Top100


© Независимое агентство экологической информации

Последние изменения внесены 30.04.08