Мир отходов > Нормативно-правовые акты, регулирующее обращение с отходами в Украине

                                                     З А К О Н  У К Р А Ї Н И

     Основи законодавства України про охорону здоров'я (витяги)


 ( Відомості Верховної Ради (ВВР), 1993, N 4, ст.19 )

 ( Вводиться в дію Постановою ВР
   N 2802-XII  від 19.11.92, ВВР, 1993, N 4, ст.20 )

 ( Із змінами, внесеними згідно з Декретом
   N 23-92 від 31.12.92, ВВР, 1993, N 11, ст. 93 
                                   Законами
  N 2978-XII  від 03.02.93, ВВР, 1993, N 15, ст.132 
  N 4039а-XII  від 25.02.94, ВВР, 1994, N 28, ст.235
  N 183/94-вр від 23.09.94, ВВР, 1994, N 41, ст.376 
  N 200/94-вр від 13.10.94, ВВР, 1994, N 45, ст.404
  N 70/97-вр  від 14.02.97, ВВР, 1997, N 15, ст.115 
  N 1489-III  від 22.02.2000, ВВР, 2000, N 19, ст.143 )

     Кожна людина має природне невід'ємне  і  непорушне  право  на
охорону  здоров'я.  Суспільство  і  держава  відповідальні   перед
сучасним і майбутніми поколіннями за рівень здоров'я і  збереження
генофонду  народу  України,  забезпечують  пріоритетність  охорони
здоров'я в діяльності держави,  поліпшення умов  праці,  навчання,
побуту і відпочинку населення,  розв'язання  екологічних  проблем,
вдосконалення медичної допомоги і запровадження здорового  способу
життя.
     Основи законодавства України про охорону здоров'я  визначають
правові, організаційні, економічні  та  соціальні  засади  охорони
здоров'я в Україні, регулюють суспільні відносини у цій  галузі  з
метою забезпечення гармонійного розвитку фізичних і духовних  сил,
високої працездатності і довголітнього активного  життя  громадян,
усунення  факторів,  що  шкідливо  впливають  на   їх    здоров'я,
попередження  і  зниження    захворюваності,    інвалідності    та
смертності, поліпшення спадковості.


                          Р о з д і л  I

                        ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

          Стаття 4. Основні принципи охорони здоров'я

     Основними принципами охорони здоров'я в Україні  є:
     визнання охорони здоров'я  пріоритетним  напрямом  діяльності
суспільства і держави, одним  з  головних  чинників  виживання  та
розвитку народу України;
     дотримання прав  і  свобод  людини  і  громадянина  в  галузі
охорони здоров'я  та  забезпечення  пов'язаних  з  ними  державних
гарантій;
     гуманістична    спрямованість,    забезпечення     пріоритету
загальнолюдських цінностей над класовими, національними, груповими
або  індивідуальними  інтересами,  підвищений    медико-соціальний
захист найбільш вразливих верств населення;
     рівноправність громадян,  демократизм  і  загальнодоступність
медичної допомоги та інших послуг в галузі охорони здоров'я;
     відповідність завданням  і  рівню  соціально-економічного  та
культурного        розвитку        суспільства,            наукова
обгрунтованість, матеріально-технічна і фінансова забезпеченість;
     орієнтація  на  сучасні  стандарти  здоров'я   та    медичної
допомоги, поєднання вітчизняних традицій і досягнень  із  світовим
досвідом в галузі охорони здоров'я;
     попереджувально-профілактичний    характер,       комплексний
соціальний, екологічний та медичний підхід до охорони здоров'я;
     багатоукладність    економіки    охорони    здоров'я        і
багатоканальність її фінансування, поєднання державних гарантій  з
демонополізацією та заохоченням підприємництва і конкуренції;
     децентралізація    державного     управління,        розвиток
самоврядування  закладів  та  самостійності  працівників   охорони
здоров'я на правовій і договірній основі.

     Стаття 5. Охорона здоров'я - загальний обов'язок
               суспільства  та  держави

     Державні,  громадські  або   інші    органи,    підприємства,
установи, організації, посадові  особи  та  громадяни  зобов'язані
забезпечити пріоритетність охорони здоров'я у власній  діяльності,
не завдавати шкоди здоров'ю населення  і  окремих  осіб,  у  межах
своєї  компетенції  подавати  допомогу  хворим,    інвалідам    та
потерпілим від нещасних випадків, сприяти  працівникам  органів  і
закладів охорони здоров'я в  їх  діяльності,  а  також  виконувати
інші обов'язки, передбачені законодавством про охорону здоров'я.

                          Р о з д і л  II

       ПРАВА ТА ОБОВ'ЯЗКИ ГРОМАДЯН У ГАЛУЗІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я

     Стаття 6. Право на охорону здоров'я

     Кожний громадянин України має право на охорону  здоров'я,  що
передбачає:
     а) життєвий рівень,  включаючи  їжу,  одяг,  житло,  медичний
догляд  та  соціальне  обслуговування   і   забезпечення,  який  є
необхідним  для підтримання здоров'я людини;
     б)  безпечне  для  життя  і  здоров'я  навколишнє    природне
середовище;
     в) санітарно-епідемічне благополуччя території  і  населеного
пункту, де він проживає;
     г) безпечні  і  здорові  умови  праці,  навчання,  побуту  та
відпочинку;
     д) кваліфіковану медико-санітарну допомогу, включаючи вільний
вибір лікаря і закладу охорони здоров'я;
     е) достовірну та своєчасну інформацію про стан свого здоров'я
і здоров'я населення, включаючи існуючі і можливі  фактори  ризику
та їх ступінь;
     є)  участь  в  обговоренні  проектів  законодавчих  актів   і
внесення пропозицій щодо формування державної  політики  в  галузі
охорони здоров'я;
     ж)  участь  в  управлінні  охороною  здоров'я  та  проведенні
громадської експертизи  з  цих  питань  у  порядку,  передбаченому
законодавством;
     з) можливість об'єднання в  громадські  організації  з  метою
сприяння охороні здоров'я;
     и)  правовий  захист   від    будь-яких    незаконних    форм
дискримінації, пов'язаних із станом здоров'я;
     і) відшкодування заподіяної здоров'ю шкоди;
     ї)  оскарження  неправомірних  рішень  і  дій    працівників,
закладів та органів охорони здоров'я;
     й) можливість проведення  незалежної  медичної  експертизи  у
разі  незгоди  громадянина  з  висновками    державної    медичної
експертизи, застосування до нього заходів примусового лікування та
в інших випадках, коли діями працівників охорони  здоров'я  можуть
бути ущемлені загальновизнані права людини і громадянина.
     Законодавством України  може  бути  визначено  й  інші  права
громадян у галузі охорони здоров'я.
     Громадянам України, які перебувають за кордоном, гарантується
право  на  охорону  здоров'я  у  формах  і  обсязі,   передбачених
міжнародними договорами, в яких бере участь Україна.

     Стаття 7. Гарантії права на охорону здоров'я

     Держава згідно з Конституцією України   гарантує
всім громадянам реалізацію  їх  прав  у  галузі  охорони  здоров'я
шляхом:
     а) створення розгалуженої мережі закладів охорони здоров'я;
     б) організації і проведення системи державних  і  громадських
заходів щодо охорони та зміцнення здоров'я;
     в) подання     всім     громадянам     гарантованого    рівня
медико-санітарної допомоги у обсязі, що  встановлюється  Кабінетом
Міністрів України;
     г) здійснення державного і можливості  громадського  контролю
та нагляду в галузі охорони здоров'я;
     д) організації державної системи збирання, обробки і  аналізу
соціальної,   екологічної  та  спеціальної  медичної  статистичної
інформації;
     е) встановлення відповідальності за порушення прав і законних
інтересів громадян у галузі охорони здоров'я.

     Стаття 8. Державний захист права на охорону  здоров'я

     Держава визнає право кожного громадянина України  на  охорону
здоров'я і забезпечує його захист.
     У разі порушення законних прав і інтересів громадян у  галузі
охорони здоров'я відповідні державні, громадські або інші  органи,
підприємства,  установи  та  організації,  їх  посадові  особи   і
громадяни зобов'язані  вжити  заходів  щодо  поновлення  порушених
прав,  захисту  законних  інтересів  та  відшкодування  заподіяної
шкоди.
     Судовий захист  права  на  охорону  здоров'я  здійснюється  у
порядку, встановленому законодавством.

                            Р о з д і л  III

                ОСНОВИ ОРГАНІЗАЦІЇ ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я

     Стаття 12. Охорона здоров'я - пріоритетний напрям
                державної діяльності

     Охорона здоров'я - один  з  пріоритетних  напрямів  державної
діяльності. Держава формує політику охорони здоров'я в Україні  та
забезпечує її реалізацію.
     Державна політика охорони здоров'я забезпечується  бюджетними
асигнуваннями в розмірі, що відповідає  її  науково  обгрунтованим
потребам, але не менше десяти відсотків національного доходу.

     Стаття 13. Формування державної політики  охорони
                здоров'я

     Основу державної політики охорони  здоров'я  формує  Верховна
Рада України  шляхом  закріплення  конституційних  і  законодавчих
засад охорони здоров'я,  визначення  її  мети,  головних  завдань,
напрямів,  принципів  і  пріоритетів,  встановлення  нормативів  і
обсягів бюджетного  фінансування,  створення  системи  відповідних
кредитно-фінансових,  податкових,  митних  та  інших  регуляторів,
затвердження переліку  комплексних  і  цільових  загальнодержавних
програм охорони здоров'я.
     Для вирішення питань формування  державної  політики  охорони
здоров'я при Верховній Раді України можуть створюватися дорадчі та
експертні органи з провідних фахівців у галузі охорони здоров'я та
представників громадськості. Порядок створення та  діяльності  цих
органів визначається Верховною Радою України.
     Складовою частиною  державної  політики  охорони  здоров'я  в
Україні є політика охорони здоров'я в Республіці Крим,  місцеві  і
регіональні  комплексні  та  цільові  програми,   що    формуються
Верховною  Радою  Республіки   Крим,    органами    місцевого    і
регіонального самоврядування та  відображають  специфічні  потреби
охорони  здоров'я  населення,  яке   проживає    на    відповідних
територіях.

     Стаття 14. Реалізація державної політики охорони здоров'я

     Реалізація державної політики охорони  здоров'я  покладається
на органи державної виконавчої влади.
     Особисту відповідальність  за  неї  несе  Президент  України.
Президент України у своїй щорічній доповіді Верховній Раді України
передбачає звіт про стан реалізації державної  політики  в  галузі
охорони здоров'я.
     Президент України виступає гарантом права громадян на охорону
здоров'я, забезпечує виконання законодавства про охорону  здоров'я
через систему  органів  державної  виконавчої  влади  проводить  у
життя  державну  політику  охорони  здоров'я  та   здійснює   інші
повноваження, передбачені Конституцією України.
     Кабінет Міністрів України організує  розробку  та  здійснення
комплексних  і  цільових  загальнодержавних    програм,    створює
економічні,  правові  та  організаційні  механізми,  що стимулюють
ефективну  діяльність  в  галузі  охорони  здоров'я,    забезпечує
розвиток мережі  закладів  охорони  здоров'я,  укладає  міжурядові
угоди і координує  міжнародне  співробітництво  з  питань  охорони
здоров'я,  а  також  в  межах  своєї  компетенції  здійснює   інші
повноваження, покладені на органи  державної  виконавчої  влади  в
галузі охорони здоров'я.
     Міністерства, відомства та інші центральні  органи  державної
виконавчої влади в межах своєї компетенції розробляють програми  і
прогнози в  галузі  охорони  здоров'я,  визначають  єдині  науково
обгрунтовані державні стандарти,  критерії  та  вимоги,  що  мають
сприяти охороні здоров'я населення, формують і розміщують державні
замовлення    з    метою    матеріально-технічного    забезпечення
галузі,   здійснюють   державний   контроль   і   нагляд  та  іншу
виконавчо-розпорядчу діяльність в галузі охорони здоров'я.
     Рада  Міністрів  Республіки  Крим,  Представники   Президента
України  та  підпорядковані  їм    органи    місцевої    державної
адміністрації, а також виконавчі комітети  сільських,  селищних  і
міських  Рад  народних  депутатів  реалізують  державну   політику
охорони  здоров'я  в  межах  своїх    повноважень,    передбачених
законодавством.

     
                         Р о з д і л   IV

           ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗДОРОВИХ І БЕЗПЕЧНИХ УМОВ ЖИТТЯ

     
     Стаття 26. Охорона навколишнього природного середовища

     Держава  забезпечує    охорону    навколишнього    природного
середовища як важливої передумови життя і здоров'я  людини  шляхом
охорони живої і неживої природи,  захисту  людей  від  негативного
екологічного  впливу,  шляхом  досягнення  гармонійної   взаємодії
особи,  суспільства  та  природи,  раціонального  використання   і
відтворення природних ресурсів.
     Відносини  у  галузі   охорони    навколишнього    природного
середовища  регулюються  відповідним  законодавством  України    і
міжнародними договорами.

     Стаття 27. Забезпечення санітарно-епідемічного
                благополуччя  територій і населених пунктів

     Санітарно-епідемічне  благополуччя  територій  і    населених
пунктів забезпечується системою державних стимулів та регуляторів,
спрямованих  на  суворе   дотримання    санітарно-гігієнічних    і
санітарно-протиепідемічних правил та норм, комплексом  спеціальних
санітарно-гігієнічних  і   санітарно-протиепідемічних  заходів  та
організацією державного санітарного нагляду.
     В Україні встановлюються  єдині  санітарно-гігієнічні  вимоги
до   планування  і  забудови  населених  пунктів;  будівництва   і
експлуатації промислових та інших об'єктів; очистки і знешкодження
промислових та комунально-побутових викидів, відходів і покидьків;
утримання та використання жилих, виробничих і службових  приміщень
та територій, на яких вони розташовані; організації  харчування  і
водопостачання населення; виробництва,  застосування,  зберігання,
транспортування  та  захоронення   радіоактивних,    отруйних    і
сильнодіючих речовин; утримання і забою свійських та диких тварин,
а  також   до    іншої    діяльності,    що    може    загрожувати
санітарно-епідемічному благополуччю територій і населених пунктів.

     Стаття 28. Створення  сприятливих  для здоров'я
                умов праці,  навчання, побуту та відпочинку

     З метою забезпечення сприятливих  для  здоров'я  умов  праці,
навчання, побуту та  відпочинку,  високого  рівня  працездатності,
профілактики  травматизму  і  професійних захворювань, отруєнь  та
відвернення іншої можливої шкоди для здоров'я встановлюються єдині
санітарно-гігієнічні вимоги до  організації  виробничих  та  інших
процесів, пов'язаних з діяльністю людей, а також до якості  машин,
обладнання, будівель, споживчих товарів  та  інших  об'єктів,  які
можуть мати шкідливий вплив на здоров'я. Всі  державні  стандарти,
технічні умови і  промислові  зразки  обов'язково  погоджуються  з
органами охорони здоров'я в порядку, встановленому законодавством.
     Власники  і  керівники  підприємств,  установ  і  організацій
зобов'язані забезпечити в їх діяльності виконання  правил  техніки
безпеки, виробничої санітарії та інших вимог щодо  охорони  праці,
передбачених законодавством про  працю,  не  допускати  шкідливого
впливу на здоров'я людей та навколишнє середовище.
     Держава  забезпечує  нагляд  і   контроль    за    створенням
сприятливих  для  здоров'я  умов  праці,  навчання,    побуту    і
відпочинку, сприяє громадському контролю з цих питань.

     Стаття 29. Збереження генофонду народу України

     В інтересах збереження генофонду народу України,  запобігання
демографічній кризі, забезпечення здоров'я  майбутніх  поколінь  і
профілактики  спадкових  захворювань  держава  здійснює   комплекс
заходів, спрямованих на усунення факторів, що  шкідливо  впливають
на генетичний апарат людини, а також  створює  систему  державного
генетичного  моніторингу,  організує  медико-генетичну    допомогу
населенню, сприяє збагаченню і поширенню наукових знань  в  галузі
генетики і демографії.
     Забороняється медичне втручання, яке  може  викликати  розлад
генетичного апарату людини.

     Стаття 30. Запобігання інфекційним захворюванням,
                небезпечним для населення

     Держава   забезпечує    планомірне    науково    обгрунтоване
попередження,  лікування,  локалізацію  та   ліквідацію    масових
інфекційних захворювань.
     Особи,  які  є  носіями  збудників  інфекційних  захворювань,
небезпечних  для  населення,  усуваються  від  роботи  та    іншої
діяльності, яка  може  сприяти  поширенню  інфекційних  хвороб,  і
підлягають медичному нагляду і  лікуванню  за  рахунок  держави  з
виплатою в разі потреби допомоги по соціальному страхуванню.  Щодо
окремих  особливо  небезпечних  інфекційних  захворювань    можуть
здійснюватися обов'язкові медичні огляди, профілактичні  щеплення,
лікувальні та карантинні заходи в порядку, встановленому  законами
України.
     У  разі  загрози  виникнення  або    поширення    епідемічних
захворювань Президентом України відповідно до законів  України  та
рекомендацій  органів  охорони  здоров'я  можуть  запроваджуватися
особливі умови і режими праці, навчання, пересування і перевезення
на всій території України або в окремих її місцевостях, спрямовані
на запобігання поширенню та ліквідацію цих захворювань.
     Органи місцевої державної адміністрації  та  регіонального  і
місцевого самоврядування зобов'язані  активно  сприяти  здійсненню
протиепідемічних заходів.
     Перелік  особливо  небезпечних  і  небезпечних    інфекційних
захворювань та умови визнання особи інфекційно хворою  або  носієм
збудника  інфекційного  захворювання  визначаються   Міністерством
охорони здоров'я України і публікуються в офіційних джерелах.

     Медичний огляд підлітків є обов'язковим для вирішення питання
про прийняття їх на роботу.  Медичні  огляди  працюючих  підлітків
повинні проводитись регулярно, але не рідше одного разу на рік.

                                         
                         Р о з д і л  XII

                  ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ
               ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ОХОРОНУ ЗДОРОВ'Я

     Стаття 80. Відповідальність за порушення
                законодавства про охорону здоров'я

     Особи, винні у порушенні законодавства про охорону  здоров'я,
несуть цивільну,  адміністративну або кримінальну відповідальність
згідно із законодавством.


 Президент України                                       Л.КРАВЧУК

 м. Київ, 19 листопада 1992 року
      N 2801-XII

 

Администрация сайта отслеживает процесс принятия новых нормативно-правовых актов и вносит необходимые изменения и дополнения, однако не гарантирует освещения всех аспектов проблемы и полной актуальности представленных документов.

©Экологический Альянс, ООО
Последние изменения внесены 29.09.08