Главная
страница
Сведения об авторах
КООРДИНАЦІЯ ЦЕНТРАЛЬНИХ ВЛАД І РЕГІОНАЛЬНЕ ПЛАНУВАННЯ У ПОВОДЖЕННІ З ВІДХОДАМИ ЯК ЕЛЕМЕНТИ ГАРМОНІЗАЦІЇ З НОРМАМИ ЄС
Бройде З. С., Державний
науково-технічний центр
"Екоресурс" (м. Чернівці,
Україна)
Беспалов Ю. Г., Державна компанія
"Укрекокомресурси" (м. Київ,
Україна)
Проект "Розробка
стратегії гармонізації правової
бази поводження з відходами на
державному і регіональному рівнях
зі стандартами ЄС" за програмою
TACIS IBPP, здійснений спільно з
інституціями Міністерства
довкілля та сталого розвитку
Франції, став однією з перших спроб
співставлення та наближення
законодавства України до норм ЄС,
що безпосередньо стосуються
сталого розвитку країни та її
регіонів.
"Рамкова" Директива ЄС щодо
відходів і Закон України "Про
відходи" передбачають
відповідні кроки щодо мінімізації
відходів шляхом запобігання їх
утворенню, переробки та утилізації,
відбору з них вторинної сировини (а
також використання як джерела
енергії), застосування інших
сучасних технологій.
Відповідно до цього необхідна
концентрація зусиль усіх
державних, регіональних та
місцевих влад, а також наявність
міжнародної допомоги у розв'язанні
проблем поводження з відходами.
Ключовим рівнем цього процесу є
регіональне управління та місцеве
поводження з відходами. Наприклад,
у Франції для цього існує
відповідна структура DRIRE, яка
концентрує та координує ці зусилля
у кожному регіоні та департаменті.
Для підтримки цієї діяльності
підприємств, регіональних і
місцевих влад сучасними науковими,
технічними та фінансовими засобами
на загальнодержавному рівні
існують спеціалізовані інституції
BRGM та ADEME.
Але в Україні на сьогоднішній день
як на державному, так і на
регіональному рівнях
спостерігається протилежний
процес. Центральні міністерства та
їх регіональні виконавчі структури
виконують свої власні (здебільшого
контролюючи та фіскальні) функції,
які не координуються між собою, а у
багатьох випадках дублюють одна
одну.
Визначені компетентні органи, що
передбачені Директивою ЄС та
Законом України, а саме
Міністерство охорони
навколишнього природного
середовища та
санітарно-епідеміологічна служба
Міністерства охорони здоров'я,
виконують тільки контролюючі
функції без якого-небудь реального
впливу на політику мінімізації
відходів, так само, як і на
створення ефективної системи
використання вторинної сировини.
До того ж немає постійної взаємодії
між регіональними
держуправліннями екоресурсів та
статистики, так само як і з
житлово-комунальними службами. В
той же час Державний комітет
статистики та його регіональні
управління використовують різні
правила кодифікації небезпечних
відходів, вторинної сировини та
інших видів відходів, тоді як
Державний класифікатор ДК 005
занадто великий, але при цьому,
недостатньо структурований.
За винятком декількох областей
України основна частина
регіональних управлінь
екоресурсів не використовує
державних стандартів ДСТУ (ГОСТ),
розроблених і введених в дію
Держстандартом України відповідно
до ст..ст. 5, 6, 26 Закону для збору
даних щодо відходів, їх
класифікації та паспортизації.
Відповідно до зазначеної Директиви
ЄС, що також передбачено
українським законодавством, процес
регіонального планування повинен
забезпечуватися компетентними
органами влади, які зобов'язані
скласти один або декілька планів,
що, зокрема, стосуються:
- типів і кількості відходів, що їх
видаляють з підприємств;
- загальних технічних вимог;
- прийнятних місць видалення;
- спеціальних заходів щодо окремих
видів відходів.
Для реалізації цих принципів в
Україні необхідно здійснити
відповідні кроки щодо впровадження
існуючих вимог Закону "Про
відходи", гармонізованих з
європейськими підходами.
До складу існуючої системи
компетентних органів, визначених
Законом, має увійти державна
структура (комітет, агенція), що
відповідатиме за політику
мінімізації відходів та
використання вторинної сировини.
Для забезпечення міжгалузевої
координації наукових, правових,
економічних та фінансових аспектів
управління і планування
поводженням з відходами також
необхідно створити міжвідомчу Раду
при Уряді або Верховній Раді
України.
Структуру компетентних органів на
державному рівні можна буде
скоротити, якщо буде забезпечено
реальну координацію та співпрацю
всіх вищезгаданих структур щодо
планування управління відходами на
регіональному та місцевому рівнях.
Пілотний регіональний план
поводження з промисловими
відходами може стати
"двигуном" процесу планування,
оскільки саме цей потік відходів є
найбільш вивченим, прогнозованим і
забезпечений даними та
кваліфікованим персоналом для
"внутрішнього" поводження з
відходами.
Для ситуації, що склалась з
муніципальними відходами головне
завдання полягає у визначенні їх
реальних потоків і більш чіткому
прогнозуванні, що є необхідним для
застосування сучасних
інформаційних технологій і систем
сепарації відходів на спеціальних
сортувальних заводах, а також
послідовної зміни менталітету
населення.
Тільки за таких вихідних умов може
бути забезпечене ефективне
управління небезпечними відходами,
тому що невпорядкованість основних
потоків відходів унеможливлює
запровадження надійної системи їх
виявлення та повного оброблення.
Передбачена апробація цих підходів
на відібраній групі типових
відходів підприємств та у
комунальних службах разом з
органами регіональної та місцевої
влади.
Спеціальне анкетування, проведене
Українсько - європейським центром з
питань законодавства (UEPLAC) серед
фахівців органів центральної і
регіональної влади, підприємств та
наукових установ, підтвердило
актуальність такого підходу.
Broyde Z. S., State Scientific and
Technical Centre 0"EcoResource", Chernivtsi, Ukraine
Bespalov Yu. G., State Company "Ukrecocomresusy", Kiev,
Ukraine
TACIS IBPP project "Development of a
Strategy to harmonise State and Regional Waste Treatment Legal
Basis with the EU Standards"together with French
Environmental Ministry was one of the first attempts of
comparison and fitting Ukrainian Right and Regulations to modern
tools for Sustainable Development of Ukraine and its Regions.
Both the EU Waste Framework Directive and Ukrainian Law "On
Waste" foresee the appropriate steps to encourage Waste
Minimization through prevention, recycling and processing, the
extraction of raw materials and possibly of energy therefrom and
any other process for the re-use of waste
For these issue the main objective is concentration of the
efforts of all state, regional and local authorities as well as
available international assistance for solution of the Waste
Problem. And the top levels for such solution are Regional Waste
Management and Local Waste Treatment.
But in Ukraine the contrary process both on the state and
regional levels can be observed today. Central Ministries and
their regional executive bodies realize their own (mainly control
and fiscal) functions which are discordant and often duplicate
one another.
The Pilot Regional Plan for Industrial Wastes can become an
initial "engine" for this planning process whereas this
stream of wastes is most intensively studied, provided by the
data and qualified personal for "inside" Waste
Treatment.
Главная
страница
Сведения об авторах
© Независимое
агентство экологической
информации
Последние изменения внесены 23.04.07