Ежегодная Международная конференция "Сотрудничество для решения проблемы отходов"

Главная страница
Сведения об авторах

Доповідь (повний текст)

ТЕХНІКО-ЕКОНОМІЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ПРОЕКТУ КОМПЛЕКСНОГО УПРАВЛІННЯ ТВЕРДИМИ ПОБУТОВИМИ ВІДХОДАМИ м. РІВНЕ

Гладунов О. В., Васевич Н. В, Рівненська обласна організація Всеукраїнської громадської організації "Українська Асоціація Маркетингу" (м. Рівне, Україна)

Проведення всебічної оцінки існуючої в місті Рівне системи поводження з твердими побутовими відходами (ТПВ) та управління нею, застосування системного підходу до санітарно та екологічно безпечного розв'язання питань збору, транспортування, утилізації та видалення відходів є необхідними передумовами вирішення проблеми ТПВ, що набула для міста надзвичайної гостроти і актуальності.
Щороку на території м. Рівне утворюється понад 360 тис. м3 (90 тис. тонн) твердих побутових відходів. Загальний обсяг відходів накопичених на Рівненському сміттєзвалювальному полігоні станом на 2003 рік становить 4079 тис. тонн. Полігон займає територію площею 24,6 га, а його наповненість складає 86,8% ( до 2009 р.).
Аналіз морфологічного складу ТПВ, що потрапляють на Рівненський полігон показав, що основними видами відходів, які утворюються на території міста, являються відходи пластику, поліетилену, пластмаси, ПЕТ (21%), паперу (15%), скла (6%), деревини (6%), текстилю ( 3%) та інших. 51% відходів -це потенційний ресурс, який може бути використаний як вторинна сировина.

"Українська Асоціація Маркетингу" на основі договору з управлінням економіки міста Рівне виконала техніко-економічне обґрунтування інвестиційного проекту "Комплексне управління твердими побутовими відходами в м. Рівне"
Проект передбачає впровадження роздільного збору відходів а також налагодження лінії з сортування та переробки ТПВ.
З метою врахування думок населення було проведено маркетингові дослідження. Основною метою досліджень було виявлення ставлення жителів міста до впровадження системи роздільного збору побутових відходів.
Як показали результати дослідження практично 100% опитуваних незадоволені роботою комунальних служб, тому що часто спостерігають звалища сміття біля своїх будинків. 40% респондентів заявили, що двір їхнього будинку не обладнаний контейнерним майданчиком. Це свідчить про те, що не вирішене питання забезпечення необхідною кількістю контейнерів всіх жителів, а також невчасне вивезення відходів комунальним підприємством, що веде до порушення санітарних та екологічних вимог. Важливо замітити те, що 60% опитуваних виявляють готовність сприяти впровадженню роздільного збору сміття, причому 16 % респондентів мають практику господарювання і використовують роздільний збір у своєму домогосподарстві. 36% згідні з впровадженням нової системи збору якщо будуть створені належні умови (забезпечення необхідним технологічним обладнанням, проведення просвітницьких та роз'яснювальних робіт для населення).
З огляду на сучасний стан поводження з ТПВ в Рівному та за результатами маркетингового дослідження, одним з шляхів вирішення проблеми ТПВ є впровадження роздільного збору відходів а також налагодження лінії з сортування та переробки сміття. При чому найбільш прийнятним буде впровадження такої системи, при якій витрати на збирання, транспортування, утилізацію та знешкодження відходів будуть покриватися не лише за рахунок тарифів на надання цих послуг, а й за рахунок одержання доходу від використання відходів.
Основними цілями проекту є:
- зниження забруднення середовища;
- покращення санітарно-гігієнічного стану міста;
- мінімізація кількості відходів;
- економія природних ресурсів;
- зменшення площі земель, що відводяться під полігони ТПВ
- створення додаткових робочих місць.
Роздільна система збору ТПВ є набагато кращою від утилітарної у всіх відношеннях (гігієнічному, екологічному, екологічному, естетичному та ін.).
Для реалізації передбачено такі етапи робіт:
· сортування відходів в місцях їх утворення, тобто, безпосередньо в квартирах, офісах, організаціях і т. д.;
· Організація збирання відходів та доставка їх на сміттєсортувальний завод;
· Вилучення на сортувальних лініях заводу корисних компонентів ТПВ - макулатури, полімерів, брухту металів, склобою, текстилю, деревини;
· Продукування біогазу з органічної частини відходів
· Попередня переробка та підготовка вторинної сировини;
· реалізація утильсировини споживачам;
· Брикетування невідсортованої фракції відходів.
Суть системи полягає в тому, що початкове сортування відходів повинно починатись з місць їх утворень, тобто, населенням безпосередньо в їхніх квартирах, офісах, інших установах. Сортувати відходи пропонується на дві фракції у два кольорових пакети:
ЧЕРВОНИЙ - відходи, які можна повторно використати ( папір, пластик, скло, гума, ПЕТ-пляшки, текстиль, метал);
ЧОРНИЙ - відходи, які не підлягають переробці (харчові,
рослинні , інші відходи, які не можна відсортувати)
Впровадження роздільної системи збору ТПВ дозволить сортувати біля 50% відходів.
В результаті маркетингового аналізу та умов надання послуг в цій сфері діяльності в м. Рівному, встановлено наступні проблеми які постають на шляху впровадження роздільного збору та які потребують нагального вирішення.

Рисунок. Логістична схема поводження з ТПВ

Враховуючи морфологічний склад ТПВ а також об'єми його утворення було пораховано, що на протязі року на території міста продукується183600 м3 потенційної утильсировини, що складає 51 % від загального об'єму всіх побутових відходів. Для збору даного об'єму фракцій було необхідно встановити 900 контейнерів (1,1 м3), які будуть розвантажуватись тричі на тиждень. Це буде здійснюватися за допомогою 5 сміттєвозів марки КО-435-1, а також двох сміттєвозів МКЗ -для приватного сектору. Враховуючи, що відходи з приватного сектору становлять лише 2% від загальної кількості ТПВ, найбільш раціональним буде впровадження планово-квартирної системи збору та вивіз відсортованих фракцій з даного району раз на тиждень. Загальна кількість рейсів сміттєвозів на протязі місяця становить 345, причому кожен сміттєвоз буде виконувати 50 рейсів.
Одним з головних етапів нової системи є впровадження лінії сортування та переробки ТПВ. Враховуючи об'єми утворення ТПВ у місті, найбільш раціональною є впровадження комплексу з проектною потужністю 120 тисяч тонн ТПВ на рік.
Сортувальний комплекс включає наступні технології:
- ручне сортування з елементами механізованого для отримання стандартної сировини;
- пресування вторсировини;
- пресування невідсортованої фракції і залишку ТПВ.
Рівень закупівельних цін на утильсировину на Україні наведений у табл.1

Таблиця 1

Утильсировина

Вартість 1 т, грн

повна

без ПДВ

ПДВ

1. Макулатура

408

340

68

2. Полімери

480

400

80

3. Брухт чорних металів

220

183

37

4. Брухт кольорових металів

3432

2860

572

5. Текстиль

180

150

30

6. Склобій

130

108

22

Враховуючи середні закупівельні ціни по Україні на вторсировину, в таблиці 2 наведено річні обсяги та прибуток, що можна отримати від реалізації утильсировини.

Таблиця 2

 

Маса вторсировини, яку можна вилучити для реалізації із загального потоку ТПВ(90 тис. тонн), тонн

Вартість 1 т, грн

Загальна вартість, тис. грн

Назва фракції Сортувальні контейнери (30%) Звичайні контейнери (15%) Разом (45%)
Макулатура 8250 4125 12375 408 5049
Поліетилен, пластик, ПЕТФ 10800 5400 16200 480 7776
Метали 1080 540 1620 220 356,40
Текстиль 1620 810 2430 180 437,4
Склобій 3250 1625 4875 130 633,75
Разом 26350 13175 40 000   14252,55

Для впровадження та функціонування запропонованого проекту розподіл витрат буде відбуватися за наступними напрямками

Таблиця 3

Види витрат Ціна, грн. Необхідна кількість Загальні витрати
Придбання євроконтейнерів 900 900 810 000
Придбання сміттєвоза КО-435-1 135 000 5 675 000
Придбання сміттєвоза МКЗ 100800 2 201600
Разом     1 686 600

Трудові, амортизаційні та експлуатаційні витрати на утримання парку спецавтотранспорту становлять 700 тис. грн..
Розмір капітальних вкладень для впровадження лінії сортування ТПВ становить 15 216 300 грн.
Ефективність проекту забезпечується при наявності стабільного сировинного та споживчого ринку.
Впровадження нової системи, яка буде включати роздільний збір а також налагодження лінії сортування та переробки ТПВ, відходи перестануть погіршувати якість життя і приносити збитки, а перетворюватись у додаткові прибутки громади та надходження до бюджету міста за рахунок повного використання матеріальних ресурсів, що містяться в твердих побутових відходах.

Главная страница
Сведения об авторах


© Независимое агентство экологической информации
Последние изменения внесены 23.04.07