Ежегодная Международная конференция "Сотрудничество для решения проблемы отходов"

Главная страница
Сведения об авторах

ПРОБЛЕМИ ЗАКОНОДАВЧОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕКОНОМІКО-ПРАВОВОГО МЕХАНІЗМУ У СФЕРІ ПОВОДЖЕННЯ З ВІДХОДАМИ

Максіменцева Н. О., Київський національний університет імені Тараса Шевченка (м. Київ, Україна)

Система економічного забезпечення заходів щодо утилізації відходів і зменшення обсягів їх утворення запроваджена розд.VI Закону України "Про відходи" (далі - Закон про відходи). Складовими елементами є лімітування обсягів утворення та розміщення відходів; встановлення нормативів плати ы розміру платежів за розміщення відходів; податкові, кредитні та інші пільги; фінансування за державним контрактом підприємств; створення фондів для цільового фінансування заходів.
Однак реальна ситуація у сфері поводження з відходами дозволяє говорити про можливість реформування існуючої системи економічних заходів, про більш ефективну реалізацію задекларованих у законодавстві економічних інструментів поводження з відходами.
Виходячи з цього, можливо говорити про реформування економіко-правового механізму у сфері поводження з відходами, який окрім компенсаційної повинен виконувати також стимулюючу функцію, тобто заохочувати виробників відходів до вчинення дій по екологізації виробництва.
Також можливе створення додаткових економічних інструментів за трьома напрямками: 1) уникнення створення відходів; 2) зниження рівня їх небезпеки; 3) вчинення дій подальшої утилізації і підвищення ефективності інших дій поводження з відходами.
У напрямку уникнення чи поступового зниження створення відходів, на наш погляд, доречно запровадити систему чистого виробництва, головною метою якого є поетапне зниження забруднення навколишнього природного середовища шляхом сприяння підприємству у запровадженні найкращої існуючої технології (далі - НІТ) . Для цього пропонується створити на національному рівні інформаційні банки НІТ і запровадити пільгову систему кредитування для підприємств з метою реалізації таких новітніх технологій . Причому вибір НІТ повинен базуватись як на засадах зниження створення відходів, зменшення рівня небезпечності виробництва, так і збільшення обсягів виробництва, підвищення якості продукції. Тобто екологізація виробництва повинна бути прибутковою для підприємців.
Крім того, ефективніше, на наш погляд, замість існуючого збору за розміщення відходів ввести збір за утворення відходів, тобто для підприємств має стати вигідним уникнення або зменшення створення відходів, ніж подальше поводження з ними. Причому в разі утилізації відходів на тому ж виробництві розмір збору може знижуватись. Це система замкненого циклу виробництва, що існує в багатьох державах, однак вперше була введена у Німеччині .
Запровадження нових економічних інструментів можливо здійснити також і щодо зниження рівня небезпеки відходів. Так, окрім застосування новітніх технологій можна ввести збір на небезпечні відходи і визначити його розмір пропорційно класу небезпечності відходів, тобто чим вище клас небезпеки (з першого по четвертий), тим вище розмір збору.
В напрямку стимулювання подальшої утилізації та здійснення інших дій поводження з відходами можливо закріпити податкові пільги для підприємств, які здійснюють такі дії поводження, як утилізація відходів, перевезення відходів до місць централізованого поводження, інші дії. Тобто створити режим найбільшого сприяння підприємствам, що здійснюють послуги у сфері поводження з відходами, розвивати ринок таких послуг в Україні.
Окремо необхідно виділити заходи стимулювання для підприємств, які використовують відходи як альтернативний вид палива відповідно до розд. ІІІ Закону України "Про альтернативні види рідкого та газового палива" та вторинних енергетичних ресурсів, правовий режим яких закріплений у розд. IІ Закону України "Про енергозбереження" . До них відносяться пільги підприємствам, а саме: податкові пільги, пільгове кредитування для запровадження технології з використанням вторинних паливно-енергетичних ресурсів, утилізації відходів з метою подальшого використання як альтернативного виду палива.
Для більш ефективного застосування новітніх економічних заходів можливо створити окремий незалежний позабюджетний фонд, тобто фонд управління відходами (далі - ФУВ), метою якого є надання фінансової підтримки заходів щодо поліпшення системи управління відходами, включаючи створення централізованого підприємства з обробки відходів, полігону відходів тощо . Умовою надання та здійснення ефективного кредитування, фінансування різних заходів можливо закріпити обов'язкову участь підприємств, яким надається допомога, хоча б і нефінансовими засобами. Джерелами наповнення такого фонду можуть бути частково кошти від податку на утворення відходів, на небезпечні відходи, кошти від реалізації вторинної сировини, добровільні внески.
Крім того, закріпити на законодавчому рівні мінімальний рівень коштів, які повинні бути спрямовані природоохоронними фондами всіх рівнів на цільове використання у сфері поводження з відходами.
Окрім залучення безпосередньо підприємств - створювачів відходів до процесу ефективного поводження з ними можливо заохочувати громадян до такої системи шляхом збору на окремих пунктах, окрім брухту й інших ресурсно-цінних відходів, наприклад, небезпечних за характером та побутових за своїм походженням відпрацьованих акумуляторів, моторних мастил, інших відходів. Доцільно спрямувати такі кошти до ФУВ з метою фінансування заходів щодо зниження обсягів виробництва небезпечних відходів, класу їх небезпеки.
Таким чином, існуюча сьогодні система економічних заходів у сфері поводження з відходами потребує певного реформування у напрямку запровадження ефективних та дієвих заходів стимулювання підприємств до зниження утворення відходів, зменшення рівня їх небезпечності, заохочення виробників відходів до здійснення подальшої утилізації, інших дій поводження з відходами.

ISSUES OF LEGISLATIVE PROVISIONS FOR ECONOMIC AND LEGAL MECHANISM IN THE FIELD OF WASTE TREATMENT

Maksimentseva N. O., Kyiv National University, Kyiv, Ukraine

In this report the author focuses on the regulation of economic and legal mechanism in the filed of waste treatment under current legislation, and the opportunities for further advancement of it as well as introduction of innovative economic measures for waste treatment.
It is proposed to set up supplementary economic instruments in the following fields of waste treatment: a) waste prevention; b) waste hazard reduction; c) undertaking of further waste utilization and enhancement of effectiveness in waste treatment.
First of all, the author puts an emphasis on the aptness of normative standards in the filed of waste treatment, i.e. the introduction of best existing technologies in the operations. Furthermore, it is being discussed that the introduction of taxes on waste generation is feasible especially in what is related to hazardous waste. Also as a feasible measure the author suggests preferential regime to the energy preserving enterprises, which utilize waste as secondary products and alternative sources for power generation.
Moreover, the author puts forward establishment of an autonomous off-budget fund for waste management in order to serve as a means for financing waste treatment measures.

Главная страница
Сведения об авторах


© Независимое агентство экологической информации
Последние изменения внесены 23.04.07