Ежегодная Международная конференция "Сотрудничество для решения проблемы отходов"

Главная страница
Сведения об авторах

ПОВОДЖЕННЯ З ТВЕРДИМИ ПОБУТОВИМИ ВІДХОДАМИ  У ЛЬВІВСЬКІЙ ОБЛАСТІ

Білик Г. С., Львівський національний університет імені Івана Франка, Львів, Україна

Відходи містять значну кількість компонентів, які можна використати як вторинну сировину. Першим кроком для раціонального використання вторинної сировини є детальне вивчення наявної ситуації.

На території Львівської області налічується 1 920 населених пунктів, у яких проживає 2,7 млн осіб. Щорічно в житлово-комунальному і промисловому комплексах та у сфері торгівлі утворюється близько 5,0 млн м3 твердих побутових відходів (ТПВ), з яких централізовано збирають і захоронюють лише 1,8 млн м3 (37 %). Решту вивозять стихійно.

Станом на 01.01.2007 в області існує 51 полігон ТПВ. Лише 24 із них мають дозволи на розміщення відходів. Постійний контроль за цими звалищами не здійснюють, і тому чітко визначити їх вплив на довкілля практично неможливо. В області налічується більше 500 несанкціонованих звалищ. Загальна площа, зайнята під звалища, складає 461 га, зокрема під стихійні — 300 га (65 %). Площа місць видаляння відходів по районах області представлена на рисунку.

Площа місць видалення твердих побутових відходів у Львівській області

Найбільші площі зайняті у Жовківському районі (52,19 га), де розташоване звалище м. Львова. Наступний за площею розміщення звалищ — густонаселений промисловий Сокальський район (48,29 га). Найменша площа зайнята у Радехівському районі (1,3 га), проте це не виключає наявності там великої кількості стихійних звалищ, площу яких важко виміряти.

Cтруктура системи санітарного очищення населених пунктів Львівської області недосконала та не забезпечує достатнього контролю за санітарно-епідеміологічним станом територій. Зокрема у сільських населених пунктах області практично відсутні спеціалізовані підприємства у сфері поводження з ТПВ та санкціоновані полігони. Побутові відходи складують у природних рельєфних утвореннях — балках, ярах, долинах річок. Це створює екологічну небезпеку, оскільки стічні води, насичені забруднювальними речовинами, потрапляють у водні об’єкти.

У сфері санітарної очистки населених пунктів області задіяні 70 підприємств різних форм власності. Кількість осіб, які працюють у підгалузі, становить 748 осіб. Більшість (641 особа) працює на підприємствах комунальної власності. Середній тариф за перевезення ТПВ в області станом на 01.01.2007 становить 14,2 грн/м3, а за захоронення — 3,9 грн/м3. Такі тарифи не забезпечують можливості дотримання підприємствами, що працюють у цій сфері, відповідних технологічних норм та правил у своїй діяльності, особливо при захоронянні відходів. Витрати населення на утилізацію побутових відходів становлять 0,1 % середнього доходу, хоча світова практика показує, що такі витрати мають складати мінімум 1 %.

Як наслідок, частина підприємств галузі є збитковими і не мають можливості оновлювати техніку. Збільшується заборгованість із заробітної плати, порушуються графіки вивезення ТПВ. Зазначені проблеми спричинені складним фінансово-економічним станом житлово-комунальної галузі загалом, низькою платою за перевезення й захоронення ТПВ та обмеженими можливостями місцевих бюджетів в частині фінансування розвитку й утримання об’єктів поводження з ТПВ. Через незадовільний контроль за суб’єктами поводження з ТПВ скорочуються обсяги відходів, які вивозять на організовані звалища. Дедалі більше з’являється стихійних, несанкціонованих звалищ у лісосмугах, приміських та вільних міських територіях. Ці проблеми виникли через відсутність програми поводження з ТПВ.

Останнім часом набули актуальності питання оцінювання ресурсного потенціалу ТПВ. Зокрема це стосується використання побутових відходів як джерела вторинної сировини. Система її збирання в області перебуває у стані занепаду, оскільки немає достатньої кількості підприємств з розгалуженою мережею пунктів прийому. Підприємства з переробляння відходів працюють з мінімальною потужністю (таблиця). Фінансових ресурсів для оновлення матеріально-технічної бази їм не вистачає.

Утилізація вторинної сировини у Львівській області

Підприємство

Вид відходів, що їх утилізують

Потужність,
т /рік

Обсяг утилізованих відходів в 2006 р.

т

від потужності, %

ВАТ «Жидачівський
целюлозно-паперовий
комбінат»

Макулатура

137 600,0

110 000,0

80,0

ТзОВ «Інтернет»

Браковані
ПЕТ-пляшки

6 000 ,0

1 100 ,0

18,0

ВАТ «Кохавинська паперова фабрика»

Макулатура

30 000,0

1 300,0

4,3

В області немає сміттєсортувальних станцій. Затягується процес отримання дозволів на їх розміщення, хоча до облдержадміністрації постійно надходять пропозиції від підприємств, які хочуть працювати у цій сфері.

Отже, утилізація відходів у Львівській області зводиться до захоронення на звалищах. Переважна більшість з них працює в режимі перевантаження, тобто з порушенням проектних показників щодо обсягів накопичення відходів. Водночас через відсутність необхідних споруд та механізмів технологія захоронення здійснюється з порушенням нормативних вимог, що в свою чергу призводить до забруднення навколишнього природного середовища. На полігонах ТПВ утворюються шкідливі гази, такі як метан, сірководень, вуглекислий і чадний та інші. Ще одним продуктом розпаду відходів є фільтрат, що забруднює ґрунт і ґрунтові води.

Упродовж останніх років залишається невирішеною проблема львівського міського звалища площею 33,3 га, розташованого в природній балці поблизу с. Малі Грибовичі Жовківського району. Жодних документів, що дозволяють розміщати відходи на цьому звалищі, немає. Воно не відповідає екологічним вимогам, загрожує довкіллю та здоров’ю людей. Експлуатувати звалище почали у 1969 р. Максимальна висота полігону — 35 м, середня — 20 м. Щорічне надходження відходів складає 1 050 тис. м3. Крім ТПВ, приймають промислові відходи III і IV класів небезпеки. На території звалища розташовані три необлаштовані земляні сховища кислого гудрону Львівського нафтозаводу площею 10,9 га, які експлуатують з 1970 р. За час експлуатації сховищ в них накопичилося понад 200 тис. т відходів.

Звалище вичерпало можливості прийому відходів. Через відсутність нового полігону ТПВ для потреб м. Львова, експлуатацію звалища щорічно продовжують. Згідно з наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства від 10.01.2006 «Про затвердження Рекомендацій з удосконалення експлуатації діючих полігонів та звалищ твердих побутових відходів», проводять роботи з удосконалення львівського міського звалища.

У Львівській області об’єкти захороняння відходів не виконують функцію природоохоронних споруд, тому жодне з них не можна назвати полігоном.

На цей час будують підприємства промислового переробляння побутових відходів потужністю 100,0 тис. т. на рік для міст Червоноград, Соснівка і селища міського типу Гірник, реконструюють полігон ТПВ Стрийсько-Дрогобицького регіону, де в майбутньому планують побудувати сміттєпереробний завод.

У Львівській області розроблена програма поводження з ТПВ, проте вона не дає чітких рекомендацій щодо розміщення полігонів. Програма потребує доопрацювання з огляду на геоекологічні особливості територій, на яких плануватимуть будування нових полігонів та рекультивацію наявних звалищ.

Таким чином, стан сфери поводження з побутовими відходами у Львівській області є незадовільний, небезпечний для довкілля і потребує якомога скорішого покращання.

MUNICIPAL SOLID WASTE MANAGEMENT IN LVIV OBLAST

Bilyk G. S., Ivan Franko Lviv National University, Lviv, Ukraine

The paper reviews and considers the existing municipal solid waste management system in Lviv Oblast.
 

Главная страница

Сведения об авторах

Білик Галина Степанівна, аспірант, Львівський національний університет імені Івана Франка, вул. Університетська, 1, Львів, 79000, Україна. Тел. (032) 239-45-36. Е-mail

Rambler's Top100


© Независимое агентство экологической информации

Последние изменения внесены 26.08.08