Ежегодная Международная выставка и конференция WasteECo

Главная страница
Доклады
Сведения об авторах

Формування інформаційної системи щодо фінансування сфери поводження з відходами

 

Омельяненко Т. Л., Інститут економіки природокористування та сталого розвитку Національної академії наук України, Київ, Україна

 

Об’єктивність оцінок стану фінансування сфери поводження з відходами є важливою передумовою формування державної стратегії вирішення відповідних проблем, а також здійснення адекватних фінансово-економічних прогнозів. Достовірність, повнота та доступність інформації постає при цьому не тільки базовим критерієм, але й одним із мотивуючих чинників для залучення інвестиційних ресурсів у сферу поводження з відходами.

 

Загальні питання формування інформаційної бази щодо сфери поводження з відходами та її якості порушували Биков А. Г., Виговська Г. П., Кузін А. К., Маковецька Ю. М., Міщенко В. С., однак фінансових аспектів вони майже не торкались.

 

На сучасному етапі виникає потреба у комплексному підході до оцінювання інформації щодо фінансування сфери поводження з відходами. Ми ставимо метою здійснити таку роботу, виходячи з системного охоплення джерел інформації і акцентуючи увагу на питаннях упорядкування відповідної інформації, її достовірності, уникнення подвійного розрахунку та на визначенні шляхів удосконалення даної системи.

 

На цей час стан фінансування сфери поводження з відходами можна оцінити, аналізуючи цілу низку різнорідних джерел. Серед них дані Державної служби статистики, фінансова звітність Мінекоресурсів, звітність державного і місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища (ФОНПС), Мінрегіонбуду (щодо ТПВ), державних спеціалізованих компаній у сфері поводження з відходами (ДП «Укрекоресурси»), Державного казначейства України. При такому оцінюванні визначальними постають питання якості форм фінансової статистичної звітності, об’єктивності інформації в окремих джерелах. Розглянемо їх послідовно.

 

Зважаючи на те, що державний ФОНПС на третину наповнюється за рахунок надходжень від екологічного податку за розміщення відходів, який сплачується суб’єктами господарської діяльності, питання прозорої фінансової звітності щодо витрачання коштів цього фонду виступає як основне, оскільки найбільшою мірою надає можливість об’єктивно оцінювати достатність фінансового забезпечення сфери поводження з відходами.

 

Відповідно до передбаченої законодавством процедури звіт Мінекоресурсів України «Про витрачання коштів Державного бюджету України», який містить інформацію щодо видатків за програмою КПКВК 2401250 «Поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами», публікують у друкованих ЗМІ («Урядовий кур’єр»). Недоліком цієї форми звітування є неоднозначність її щорічного заповнення стосовно програми КПКВК 2401250. Інформація щодо видатків надається або за фактичними, або за касовими, або за плановими показниками, без уточнення, які саме з них розміщені у звіті. Зведення цих показників у єдиний динамічний ряд, здійснення на основі такої звітності оцінювання та прогнозування спантеличує неспівставністю показників.

 

У зазначеній звітності не наводиться також інформація щодо окремих складових витрат за програмою КПКВК 2401250, зокрема стосовно вартості знищення 1 т непридатних пестицидів (НП), що позбавляє можливості об’єктивно оцінити обсяги фінансових ресурсів, що були витрачені за цим напрямом. Між тим, відповідні показники були б корисними, щоб здійснити порівняльне оцінювання щодо достатності їх обсягів у випадку спрямування на будування вітчизняного заводу із перероблення НП, а також прогнозне оцінювання щодо необхідних обсягів коштів для остаточного вирішення проблеми НП в Україні.

 

З 2011 р. звітність щодо витрачання коштів ДФОНПС за напрямом поводження з відходами об’єднано разом з іншими програмами у єдину програму КПКВК 2401270 «Комплексна реалізація державної екологічної політики, здійснення природоохоронних заходів», що суперечить принципу прозорості у наданні інформації, а в подальшому позбавляє можливості відслідковувати стан фінансування за напрямом поводження з відходами.

 

Оцінювання фінансового забезпечення прийнято здійснювати і за інформацією що надається Державним казначейством України за КФК 0512 «Утилізація відходів» у рамках спеціального і загального державного та місцевих бюджетів. Проте фінансування за цією програмою надається у надто узагальненому вигляді. До КФК 0512 включено фінансування:

   утилізування боєприпасів, ракетного палива;

   поводження з радіоактивними відходами та ліквідування радіаційних аварій;

   знешкодження вибухонебезпечних предметів, що залишилися з часів Другої світової війни, залишків хімічної зброї;

   будування пускового комплексу «Вектор» та експлуатування його об’єктів тощо.

 

Деякі із вищезазначених напрямів мають окремі джерела надходжень та окремі спеціальні фонди для цільового резервування коштів. При оперуванні інформацією у настільки узагальненому вигляді майже неможливо вичленити фінансування сфери поводження з відходами I-IV класів небезпеки. Створюється ілюзія щодо певної достатності фінансового забезпечення цієї сфери, оскільки спостерігається кореляція між обсягами надходжень від екологічного податку за розміщення відходів та загальними видатками за КФК 0512.

 

Важливою складовою оцінки стану фінансового забезпечення є звітність спеціально уповноважених компаній в сфері поводження з відходами. В Україні на цей час існує одна така компанія — ДП «Укрекоресурси»  спеціалізоване на створенні системи із збирання та заготовляння відходів тари та упаковки. Дохідна база цього підприємства формується за рахунок платежів за використання тари і упаковки в Україні або при ввезенні продукції в упаковці. За всі роки існування  цього підприємства відкрита офіційна фінансова звітність була відсутня. Відповідно не було і звітності щодо проведених заходів або реалізованих проектів, що стосувались організування збирання та заготовляння тари та упаковки. ДП «Укрекоресурси» лише декларує плани щодо виготовлення сміттєсортувального обладнання, яке в подальшому має здаватися в оренду спеціалізованим підприємствам. Непрозора діяльність цієї компанії призвела до того, що більшість виробників продукції в упаковці через суд зволікають з оплатою, що є прикладом того, як відсутність інформації може виступати в ролі демотивуючого фактору.

 

Найбільш широковживаним вважається спосіб оцінювання рівня акумуляції фінансових ресурсів на сферу поводження з відходами за формою статистичної звітності 1-екологічні витрати. Однак ця форма не містить графи «Фактично сплачено екологічного податку за розміщення відходів». Це позбавляє можливості здійснювати об’єктивні прогнози щодо резервів фінансових ресурсів на поводження з відходами, оскільки показник «Пред’явлені платежі» може значно відрізнятись від фактичних.

 

Для здійснення максимально об’єктивного оцінювання щодо потреби у фінансових ресурсах необхідною є наявність інформації щодо стану розвитку інфраструктури сфери поводження з відходами. На її основі можливо буде визначити перелік об’єктів інфраструктури, створення яких має бути профінансоване.

 

На сучасному етапі інфраструктура сфери поводження з відходами охоплена статистичною звітністю в недостатній мірі. Якщо в рамках форми звітності 1-ТПВ та інших джерел відповідну інформацію збирає, узагальнює Міністерство регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України, то інформація щодо інфраструктури поводження з іншими видами відходів (крім ТПВ) залишається недостатньою. Облік об’єктів інфраструктури за формою 1-Поводження з відходами не несе необхідного смислового навантаження. Не визначено, для яких видів відходів використовують зазначені у  статистичної звітності установки, а також їх завантаженість. Така інформація має служити для оцінювання рівня розвитку інфраструктури, стратегічного планування фінансування заходів із будування необхідних об’єктів, а також для визначення реальних потреб у фінансових ресурсах за програмами стосовно відходів.

 

Поступові зрушення відбуваються щодо звітування, зокрема фінансового, на регіональному рівні. Відповідно до наказу Мінекоресурсів № 609 від 26.11.08 «Щодо забезпечення інформування населення про розташування місць чи об’єктів зберігання і видалення відходів», кожна область має звітувати перед Мінекоресурсів стосовно актуалізованих версій реєстрів (МВВ, ОУВ, ООУВ), регіональних програм та стосовно виконання регіональних програм (зокрема обсягів видатків за їх напрямами) та заходів із залученням коштів суб’єктів підприємницької діяльності для створення на місцях потужностей з перероблення та утилізування відходів. І хоча не кожна область надає звіти у повному обсязі та задовільній формі, отримана інформація в певній мірі доповнює таку стосовно оцінки фінансового забезпечення сфери поводження з відходами.

 

В цьому контексті показовим є досвід Польщі. Зведену фінансову звітність за природоохоронними фондами всіх рівнів (та за окремими напрямами фінансування) щорічно публікують у статистичному щорічнику «Охорона навколишнього природного середовища».

 

Узагальнивши вищеподаний матеріал, можна зазначити, що якість інформації щодо фінансування сфери поводження з відходами є незадовільною та такою, що не забезпечує комплексного охоплення необхідної інформації. Недостатньо розвинутими залишаються механізми її збирання та узагальнення. Однозначно можна стверджувати, що існує брак інформації щодо інфраструктури поводження з відходами в такому розрізі, який би уможливлював надання надійних прогнозів. Також досить сумнівною залишається «прозорість» звітності щодо фінансування цієї сфери. Проявляється тенденція до її «вуалювання».

 

На наш погляд, для підвищення рівня інформативності щодо фінансового забезпечення сфери поводження з відходами необхідно:

 

1. Передбачити у законодавчому порядку процедуру надання прозорої фінансової звітності про витрачання коштів державним ФОНПС та ДП «Укрекоресурси» із її публікуванням у офіційних ЗМІ, а також максимальну деталізацію звітності щодо видатків за окремими напрямами.

 

2. В рамках функціональної класифікації державного бюджету КФК 0512 розмежувати (відокремити) фінансування заходів, що стосуються радіоактивних відходів та відходів I-IV класів небезпеки.

 

3. Доповнити фінансовими показниками створювані банки даних по реалізованим проектам у сфері поводження  відходами.

 

4. Удосконалити статистичну звітність щодо відходів: форму 1-Поводження з відходами доповнити більш деталізованими показниками щодо інфраструктури поводження з відходами в Україні; до форми 1-екологічні витрати додати звітність за графою «Фактично сплачено екологічного податку за розміщення відходів».

 

5. Покращити якість звітності на регіональному рівні, зокрема стосовно виконання програм поводження з відходами або розділів програм з охорони довкілля, що стосуються відходів, а також щодо здійснення видатків ФОНПС обласного та місцевого рівнів.

 

 Development of Information System on Waste Management Funding


Omelyanenko T. L., Institute of Environmental Economics and Sustainable Development, National Academy of Sciences of Ukraine, Kyiv, Ukraine

 

The existing information system on waste management funding has been considered in this paper. An evaluation of this system has been made. It is based on the analysis of the financial reports of environmental funds and of the state-operated enterprise «Ukrecoresursy», data of the State Treasury of Ukraine, several statistical reports etc. The ways for improving the informational content of the system on waste management funding have been proposed.

 

 

Главная страница
Доклады

 

Сведения об авторах

Омельяненко Татьяна Леонидовна, вед. экономист, Институт экономики природопользования и  устойчивого развития Национальной академии наук Украины, б-р Тараса Шевченко, 60, к. 1201, Киев, 01132. Украина. Тел. +38 (044) 486-05-61. E-mail
 


© Независимое агентство экологической информации